kust-en-kunst.reismee.nl

Waarderen en accepteren

De afgelopen nacht heeft het veel geregend en de temperatuur is behoorlijk fris.

Het ontbijt is gebracht op een trolley en dat is niet overbodig. Het ontbreekt ons aan niets.

Wij kunnen een goed ontbijt erg waarderen omdat er ook weer energie verbrandt gaat worden.

De eerste stad is Enkhuizen en daar zijn rare straatnamen veel voorkomend. Namen als Vette Knol, Hoerejacht en Kreupeltje zijn niet direct in iedere plaats te vinden.

Al fietsend hebben Ria en ik het daarover en op het zelfde moment zie ik een smal straatje met het bord Vierbeentjes.

Een opmerkelijke straatnaam waarachter een eenvoudig verhaal schuilgaat: ooit kwamen hier vier steegjes bij elkaar.

Na Enkhuizen fietsen we door Medemblik en dan komt het saaiste gedeelte van de Zuiderzee route. Het is 20 kilometer recht toe en recht aan met zij- en tegenwind langs de Wieringerdijk. Dat hebben we maar te accepteren want een alternatief is er niet. De fietsbus die ons de Afsluitdijk overbrengt is er al met 10 minuten en direct worden onze fietsen met oude binnenbanden vastgezet. De banden worden dus weer aangehaald :-)

Tijdens de busrit horen we zeer toepasselijk de filmmuziek van The Bridge on The River Kwai. Het klonk heroïsch alsof Nederland weer een prestige object gemaakt heeft met de nieuwe Afsluitdijk. En voor ons dat we weer gepresteerd hadden op de fiets.

De route brengt ons naar Workum waar we een bezoekje brengen aan het Jopie Huisman Museum. Mooi om te zien hoe deze schilderende voddenboer ons laat zien dat je met minder materialisme de wereld beter kan leren waarderen en accepteren.

Gereden kilometers 80

Totaal 535 km.

Karin

Erg leuk dat ik mag meereizen!!

Nico en Joke

Weer met veel plezier jullie reisverslag gelezen. Jos, je schrijft erg leuk!
Geniet ze in Friesland!

Dorus

Ja leuk hè al die straatnamen, ik weet het nog.
En echt mooi het Jopie museum, vind het voor iedereen een aanrader.
Maar jullie weer 80 km gefietst, top hoor.
Fijne avond xx

Ilona Appel

Hoe toepasselijk, Vierbeentjes. Jullie met 4 beentjes al die kilometers op de fiets! Mooie tocht verder, groetjes de Appels

Peter Savenije

Blijft altijd leuk gekke straat- en plaatsnamen tegenkomen. Wanneer jullie later weer een vreemde staart- of plaatsnaam tegenkomen, heb ik het vermoeden dat jullie tegen elkaar zeggen: '''Weet je nog daar in Enkhuizen." Wordt dus vanaf nu Terugdenkhuizen. En elke dag op pad met zijn tweeën wordt Vierbeentjes-dag. Dat het er maar heel veel mogen worden. Pluk de dag.

Patricia

Je maakt wat mee hè! En wat heerlijk dat ik dat weer via jouw verhalen kan mee genieten van jullie avontuur. Enkhuizen zet zichzelf op meerdere manieren op de kaart! hahaha