kust-en-kunst.reismee.nl

Mooi gedrag

Onze ‘vriend’ John uit Workum is een manneke die graag laat horen dat hij alles kan en nu op z’n zestigste al 20 jaar met pensioen is. Al snel na aankomst heeft John ons de huissleutel overhandigd, “het huis is voor jullie vanavond, er zijn geen andere gasten en tot morgen bij het ontbijt”. John slaapt in de zomermaanden op zijn jacht van 12 meter en verhuurd dan zijn huis aan meerdere personen. Zo werden wij in het restaurant gebeld dat de alleskunner onze spullen verhuisd had naar een andere kamer omdat nog een last minute binnenkwam. Het gezegde luid ‘mensen met een caravan of boot gaan arm dood‘. Of je moet veel vrienden op de fiets hebben?

Workum konden we niet snel verlaten. Mensen op straat spreken je graag aan voor een praatje. Mooi sociaal gedrag. Ria koopt bij de bezorgauto van een fruithandelaar een paar bananen. Toen de 74-jarige man uit zijn auto stapte bleek dat hij door het vele werken net zo krom was als de pas gekochte bananen. Direct worden we aangesproken door de voormalige bakkersvrouw uit het centrum van de stad. Met verve wilde ze vertellen dat zij dagelijks in het open water De Diepe Dolte zwemt. “Maar ik douche me dan wel altijd daarna hoor” voegde zij er gelijk aan toe.

De fietsroute voerde langs het dorp Lemmer waar het Ir. de Woudagemaal staat. Dit gemaal staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO en is zeker een bezoek waard. We treffen het niet, het is gesloten, en door!

Bij aankomst in Blokzijl op onze nieuwe bestemming zijn we gelijktijdig met nog 2 andere fietsers. Een ervaren stel mensen met VODF en ook de gastvrouw, een geroutineerde dame, legt alles even uit wat de huisregels zijn en alles gaat van een leien dakje. Met mooi sociaal gedrag is de dag zo makkelijk te plukken.

Vandaag gereden 85 km.

Totaal 620 km.

Dorus

Wat heerlijk toch, wacht elke avond op jullie nieuwe fietsavontuur.
Jos je schrijft top, fijne avond

anne osterholt

He, weer lekker onderweg, even een kleine verbetering jos, als echte friezin kan ik het niet laten, workum is een stad😉, veel plezier nog

Jos en Ria de Groot

Hallo Anne uit het dorp Halsteren ;-) , leuk van je te horen. Volledig gelijk en aangepast.

Paul

En het weer zit nu wel lekker mee.
Niet te warm en droog.
Echt fietsweer volgens mij.

Peter Savenije

Fijne mensen ontmoet en prachtige plaatsen (her?)ontdekt. En opnieuw lekker veel kilometers weggetrapt. Wanneer we de weervoorspelling mogen geloven, dan hebben jullie komende dagen wind mee. Succes voor morgen.

Patricia

Mooie dag weer! 🤗🍀

Marijke

Jullie treffen het. Leuk
Geschreven Jos. Compliment hoe jij dat doet. Liefs uit het ☀️☀️☀️☀️Spanje

Loes

Wat een mooi verhaal weer. Jullie hebben heerlijk vakantie weer,